2014. november 26., szerda

NMHH - DECODING MESSAGES konferencia


DECODING MESSAGES
Jó gyakorlatok az európai médiaértés-oktatásban


Első alkalommal gyűlnek össze hazánkban Európa médiaoktatási szakemberei, hogy megvitassák, melyek a legjobb módszerek a gyermekek médiatudatosságának növelésére. A 2014. november 24-25-én zajló szakmai rendezvényt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szervezi. A hatóság bemutatja az általa létrehozott Bűvösvölgyet, Magyarország első médiaértés-oktató központját, emellett a résztvevők megismerhetik a német és a holland médiaoktatással foglalkozó intézményekben folyó munkát is. Azon túl, hogy az előadók rávilágítanak az oktatóközpontok jövőbeli szerepére, az ezekben a központokban megszerzett gyakorlati tudás köz- és felsőoktatási tantervekbe való integrálási lehetőségeit is megvitatják.

 



Az NMHH által szervezett Decoding Messages – Jó gyakorlatok az európai médiaértés-oktatásban című konferencián (www.decodingmessages.com) több mint 200 médiaoktatási szakember osztja meg egymással tapasztalatait. Az előadók között van többek között az UNESCO-s tapasztalattal rendelkező szakértő, Vladimir Gai, emellett brit, norvég, finn, szlovák, holland és német médiaszakemberek is. Az előadások révén a résztvevők megismerhetik az európai legjobb gyakorlatokat, kiemelve Bűvösvölgy, valamint a magyarhoz hasonló keretek között működő holland és német médiaértés-oktató központok tevékenységét. A rendezvény hozzájárul ahhoz, hogy elterjedjenek azok a hasznos módszerek, amelyek a leghatékonyabban tudják ösztönözni a fiatalokat a modern média előnyeinek megragadására és a veszélyek tudatos elkerülésére.
 
 
A konferencia programja
 
Plenáris ülés – A konferencia első napján a plenáris ülésen felszólaló előadók felvezetik a szekciótémákat, jövőbeli perspektívákat, stratégiai elképzeléseket vázolnak fel. A résztvevők megfelelő háttérismereteket, átfogó képet kaphatnak az uniós és nemzetközi koncepciókról, valamint a médiaértés-oktató központok szerepvállalásáról.

1. szekció – A médiapolitika lehetséges szerepe a médiaértésben: a médiahatóságok vagy a médiahatóságok szerepkörét betöltő tagállami szervezetek és a médiapolitikát alakító állami szervezetek képviselői a médiaértés-fejlesztésben való szerep- és felelősségvállalás lehetőségéről tartanak előadásokat.

2. szekció – Eszmecsere a médiaértéssel kapcsolatos európai jó gyakorlatokról: az európai médiaértés-központok képviselői mutatják be az intézmények működését, eddig elért eredményeiket és a jövőre vonatkozó stratégiai elképzeléseiket.

3. szekció – A több évtizedes médiaértés-oktatás érzékelhető hatásai, eredményei: nemzetközi előadók beszélnek olyan módszerekről, amelyek segítségével a médiaértés-oktatás eredményei, hasznosulása a hazai kutatók, oktatási szakemberek számára is megismerhetővé válik.

4. szekció – Médiaértés-oktatással, médiapedagógiával a felzárkóztatásért: az előadók az oktatási rendszeren kívül zajló médiaértés-oktatásban, médiakompetencia-fejlesztésben, tehetséggondozásban elkötelezett – iparági szereplők által is támogatott – civil szervezetek képviselői.


A konferencia résztvevői pedagógusok, felsőoktatási intézmények oktatói, médiaértéssel, tudatos médiahasználattal és tudatos fogyasztói magatartással foglalkozó kutatók, köz- és felsőoktatási területért felelős állami szervezetek döntéshozói és szakemberei, valamint médiaértési területen működő civil szervezetek képviselői. Az elhangzott elméleti és gyakorlati ismereteket kollégáik képzésére, tanulóik, hallgatóik javára használhatják fel, illetve ezek a tapasztalatok kutatási anyagok alapjául is szolgálhatnak, így a médiaértés-oktatás nemzeti tantervekbe való beemelési módjait vizsgáló tanulmányok megírása során is hasznosak lehetnek.

A magyar példa, az NMHH koncepciója alapján 2014-ben létrehozott Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ, egyedülállóan komplex programmal rendelkezik, amelyet az Európai Unió Bizottságának 2009-es, médiaműveltségről szóló ajánlásában foglaltak ihlettek. A dokumentum szorgalmazza, hogy a médiaoktatás és a médiaműveltség váljék az oktatási rendszer szerves részévé, és az egyes tagállamokon belül minél több lehetséges szereplő vegyen részt ebben a munkában, külön kiemelve a médiahatóságok szerepét. A kontinensen már az 1970-es években elkezdődött a médiaértés-oktatás, elsőként Finnországban, majd Svédországban és Dániában került be az általános iskolai, majd a középiskolai tantervekbe. A skandináv régióval párhuzamosan több más nyugat-európai országban is felismerték a médiaoktatás és a pedagógus-továbbképzés fontosságát.

A résztvevők gyakorlati szemszögből, helyszínbejáráson is megismerhetik Bűvösvölgyet: felváltva, 50 fős csoportokban, kétnyelvű bemutatókon vesznek részt a központban, mialatt ezzel párhuzamosan workshopok zajlanak a fő helyszínen.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kiemelt célja, hogy állandó programokkal és egyedi kezdeményezésekkel egyaránt biztosítsa a gyermekek védelmét a média és a hírközlés modern világában. A most megrendezett médiaértési konferencia mellett a hatóság ennek jegyében hozta létre Bűvösvölgyet, emellett üzemelteti az Internet Hotline szolgáltatást, ahol évente több száz bejelentés ügyében jár el, amelyek az interneten fellelhető illegális vagy jogsértő tartalmakról érkeznek, valamint az NMHH koordinálja a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztalt is. A hatóság társadalmi felelősségvállalási programja keretében pedig vérszerinti szülők nélkül felnövő gyermekek médiaértésének fejlesztését is vállalta önkéntes munkával, hosszú távú együttműködésben. Az NMHH a médiatudatosság fejlesztésére egyetemi megállapodások keretében Új Médiakultúra Kreatív Műhelyeket is alapított: eddig négy nagy múltú egyetemen rendezett be a legmodernebb számítástechnikai eszközökkel felszerelt géptermeket, amelyek a hallgatóknak mint a jövő médiaszakembereinek biztosítják a kreatív munka szabadságát.
 

(Bűvösvölgyről: Bűvösvölgy Magyarország első médiaértés-oktató központja, amelyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) hozott létre 2014-ben. A központ munkatársainak feladata, hogy megtanítsák a magyar gyerekeknek, hogyan használják tudatosabban és biztonságosabban a médiát. Bűvösvölgyben a gyerekek játszva, aktív alkotófolyamatok során tanulják meg azt, hogyan hat rájuk a digitális világ, megismerik, milyen veszélyekkel és milyen lehetőségekkel találkozhat az új médiakultúrában egy ifjú aktív tartalomalkotó. Ebben egy egyedülálló eszközpark és képzett animátorok segítik őket a központban. Kiemelt cél, hogy az NMHH magyar pedagógusképzésben is tevékenyen részt vállaljon. A tervek között szerepel egy a Nemzeti alaptantervhez igazodó továbbképzési program létrehozása, amelyre az ország minden pontjáról várjuk majd a pedagógus kollégák jelentkezését. További információ: www.buvosvolgy.hu)



(Forrás: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság - Kommunikációs Igazgatóság)

--------------------------------------------------------


(Fotó: JulCSIllag-fotó®)

(Szerző/Leközlő:

Polgár Julianna
(szerkesztő- és fotóriporter – volt Duna TV, MTI - gmzsa_pol_dtv_mti8@yahoo.com;
főszerkesztő – POLGÁRI ÖSSZMAGYAR RÖVIDHÍR MÉDIA;
GYÖNGYSZAVÚ MÚZSA MÉDIA - gyongy.pol.dtv.mti8@gmail.com;
budapesti tudósító - HUNSOR.SE; MAGYAR PÓLUS MÉDIA - lillatti8@gmail.com))


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése